fredag 28 augusti 2009

Anna Dorothea Sager född 1775 Är min (Kicki Aalbus) farmors farmors mor . Hon hade en bror som hette Daniel Gudmund Sager ( 1763 -1819) Han i sin tur fick en son som hette Gudmund Magnus (1801-1858 ) Denne fick två söner som var överstkammarjunkare vid hovet och delägare i "sagerska palatset" i Stockholm. De båda bröderna Carl Daniel och Johan Edvard var således sysslingar till min farmors far Vilhelm Palmgren.
Anna Dorothea hade fler syskon en bror som hette Gabriel Sager Bruksinspektor på Götafors (1779- 1834 )Han var gift två gånger . Äktenskap nummer två ingicks med "husmamnsellen " Johanna (1798-)som kom till hemmet då första hustrun dog .Snart blev hon gravid och fyra dagar efter sonen Johans födelse 1823 vigdes Gabriel och Johanna .
Jag har en bibel i mina ägor som Johan fått av sin far Gabriel. Johans syster Sofie Lisette Sager var den mest skandaliserade kvinnan i 1850 -talets Stockholm . Anledningen var att hon vågade anmäla en man för våldtäktsförsök och att hon vann målet. Det var sensation i en tid då kvinnor var omyndiga.
Jag har en bok om hennes liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar