måndag 17 augusti 2009


Detta är min farfar Karl Svensson . Han föddes i Båldö Dädesjö 1865 och dör i Uråsa,1916 ,där han var komminister sedan 1906.Han lämnade sex små barn .
Min far ,Bertil, (sedermera komminister i Torpa församling sunnebo Växjö stift och därefter kyrkoherde i Loshults församling i Lundstift) var bara 8 år när farfar dog. Stor sorg och armod . Det fanns en mycket liten prästänkepension den var 815 kronor om året och utbetalades i efterskott den första februari Församlingsborna i Uråsa och Väckelsång hjälpte änkan ekonomiskt så att hon kunde köpa en liten stuga till sig och sina barn . Hon måste ju flytta från prästgården och allt bohaget såldes på auktion. " Med tacksamhet minns jag de många vänliga människorna omkring min mor, generösa mot den fattiga prästänkan"Citat ur min far Bertil Svenssons skrift "Herren Hjälper" 1992
Men vilken sammanhållning och kärlek det fanns i det hemmet. De sex syskonen höll ihop hela livet och hjälpte varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar