onsdag 2 september 2009




Detta är min (Kicki Aalbu) farmor Ester Palmgrens föräldrar. Maria Rydeman och Vilhelm Palmgren.
Maria var född 1852i Odensjö och dog 1927 i Dädesjö.
Marias far var prosten Johan Rydeman ,vars barnbarnsbarn Stig Rydeman ,har utgivit en skrift om som heter "Från vallgosse till prost. Min pappa ,Bertil Svensson , var också barnbarnsbarn till Prosten Johan Rydeman . Jag vet att en gren av Rydeman ättlingar har haft ett släktmöte .( Jag vill gärna få kontakt med er)
Maria och Vilhelm fick 12 barn varav två av dessa barn har nu levande ättlingar . Flera av barnen dog barnlösa.
Det har skrivits om Maria så här : "Främlingar som kommo till Dädesjö prästgård blir genast mottagna som en kär gäst och bjuds på vad huset förmår .Och det är ej lite ty fru Palmgren håller på traditionerna."Det skrivs också ....... värdinnan tar själv upp psalmen med sin milda ,klara röst .När sopranen ljuder, fötnimmer man att Maria Palmgren är sitt hems goda milda genus.
Maria Palmgren född Rydeman är min farmors mamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar