torsdag 15 april 2010

Detta är Sara Andersdotter född 1804 i Högaskruv Dädesjö.Hur gammal hon är på fotot är svårt att avgöra. Men hon är nog ganska ung tror jag . Se bara på hennes "getingmidja"Man kan ju bara fantisera om varför hon blev fotograferad.Var det kanske hennes fästman som ville ha ett foto av henne?Hennes fästman och sedermera make var Karl Danielsson som ägde gården Kroken i Dädesjö Småland. Eftersom Karl var bonde med egen går var han kanske välbärgad och kanske en modern man som ville ha ett kort på sin blivande fru. Det var väl inte så vanligt bland allmogen att låta fotografera sig?
Sara var väldigt ung då hon gifte sig med Karl Danielsson . Hon föddes 1804 och den 21 maj 1822 ingår hon äktenskap och redan i augusti samma år föds deras första barn . Därefter föder Sara i rask följd åtta barn varav två dör som spädbarn. 1835 föder hon dottern Kristina. Kristina blir så småningom mamma till min farfar. Alltså är Sara min ,Kicki Aalbus, farfars mormor.
Det skrivs om Sara att hon var mycket musikalisk och duktig på att väva och sy. Men jag undrar om hon kunde läsa och skriva? Hennes dotter Kristina ,min farfars moder kunde nämligen inte det. Kristina i sin tur var väldigt noga med att alla hennes barn , flickor som pojkar, skulle läsa och skriva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar