torsdag 15 april 2010




Frideborg född 1910 och dog 2003 och Harald född 1915 och dog 1986 bildade familjer . Frideborg fick fyra barn sju barnbarn och idag nio barnbarnsbarn . Av Frideborg har det blivit tjugo nya individer. Jag minns Frideborg som en glad och pratsam person . Hon var duktig på att berätta historier på ett fängslande sätt.Hade hon fått studera , vilket inte var henne förunnat, hade hon blivit en lysande pedagog. Jag upplevde aldrig avundsjuka eller missundsamhet att bara en av syskonen fick studera. Men hur Frideborg kände i sitt hjärta vet jag inte men jag tror mig veta att hon velat bli lärarinna.


Harald , lillebror i familjen, men störst av dom alla .Han var huvudet högre än sina syskon och ganska rund om magen. En mage som han alltid hade ont i. Harald var en fantastisk person alltid glad och "full i sjutton"han var pratsam och humoristisk.Jag upplevde honom så. Han hade väl sina mörka stunder som alla andra och hans hälsa var ju inte den bästa.


Harald arbetade som vårdare på S:t Sigfrids sjukhus i Växjö.


Han tog aldrig körkort men han körde moped. Jag har så starka minnen av hur Harald kom åkande på sin moped från Växjö till Torpa.


Harald älskade sin hustru Svea över allt . Så upplevde jag det iallafall. Han kunde nämligen aldrig sova över hos sin bror i Torpa nej hem till Svea måste han till varje pris. Tänk att sitta på dåtidens moped hela vägen mellan Torpa och Växjö!


Harald fick tre barn, fyra barnbarn och idag ett barnbarnsbarn.
Frideborg och Harald var barn till prästen Karl Svensson i Väckelsång och Ester f Palmgren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar