torsdag 15 april 2010

Detta är Astrid . Hon föddes 1906 och dog 1989. Astrid var äldsta barnet till Carl Svensson och Ester f. Palmgren . Hon var också älskad faster/moster till oss kusiner. Astrid var nog präglad av de svåra omständighetern som det innebar att bli faderlös vid 10 års ålder. Det förväntades nog av henne att hon skulle hjälpa sin mamma med alla småsyskonen. Kanske hon också fick vara ett stöd för mamma Ester i hennes svåra situation. Astrid var alltid omhändertagande och mån om sina syskon och syskonbarn . Hon kunde vara dominant och bestämd. Det hade hon ju fått lära sig från tidig ålder att vara. Jag minns att Astrid var den enda personen som min pappa , hennes bror , lyssnade på . Det Astrid sagt var rätt och riktigt. Astrid hade aldrig något eget hem . Hon delade bostad med sin mamma Ester och med sin syster Gunhild. Under olika perioder i sitt liv arbetade Astrid i familjer som hushållerska (eller piga )
Astrid var min fadder och jag upplevde att jag hade en särskild plats i hennes hjärta. Hon var alltid så mån om mig och ville mitt bästa.
Nu är de tre "flickorna Svensson borta" tomheten är fortfarande stor efter dom . Men deras röster och deras olika egenheter lever glasklart kvar i minnet. Jag kan när jag vill plocka fram deras skratt.

2003 på senvintern städade vi ut det sista från våra älskade fastrar . Jag upplevde det särskilt rörande då vi tömde deras så kallade "brudkista. Där låg de blankmaglade, med handbroderade monogram, de lakan ,handdukar ,örngott som under en livtid väntat på ett familjeliv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar