tisdag 24 augusti 2010


Alla mina anmödrar.
Detta är Lilla Slågarps kyrka . Den besökte jag i somras. Den ligger i sydvästra skåne.
.Den 4 januari 1744 föds Hanna här. I kyrkboken står det antecknat att hon är dotter till soldaten Hans Andersson . Hennes mamma nämns inte . Men nog var det en kvinna som födde Hanna . Men hon ansågs nog så obetydlig att hon inte nämndes. Hur var det att leva på 1700-talets början ? Skåne hade nyligen fått fred men var märkt av kriget och av pesten som också härjat i skåne i början av 1700-talet .Jag kan föreställa mig ett fattigt och slitsamt liv i en liten stuga där Hanna växer upp . Kanske hade hennes mamma ensam ansvar för hem och barn under långa tider då Hannas pappa som soldat kanske måste vistas borta och "tjäna det nya landet"Sverige. Hanna klarade sig genom barndomens faror och blev vuxen . Hon mötte sin kärlek i Åke som var änkeman. Hanna blev så småningom min mormors farfars farmor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar