fredag 11 september 2009

Det här är min farmor Ester Svenssons syskon.
Barn till Maria f . Rydeman och Vilhelm Palmgren .
I de brev som jag har kan man utläsa stor tillgivenhet mellan syskonen och också en kristen förtröstan.
Anna född 1882 död 1940 gift med Westerstedt präst i Börringe. De fick fick två barn.Ann-Marie och Lennart.




Simon 1890-1961. Arbetade på barnavårdsnämnden i Stockholm . Dog i strupcancer.
Han var gift med Karin Dahlberg.




Martin 1891 -1953 Jobbade på bank i Stockholm.
Gift med med Lilly. de hade en adoptivson . Bertil Palmgren som var filmfotograf i Stockholm,





Maria 1874 -1940 gift med Alven och bosatt i Stockholm.




Maria var mamma till min älskade "tant" Helfrid.( Helfrid var alltså kusin till min pappa) Helfrid föddes 1907 och dog 2007 .Hon var vid nästan 100 års ålder kristallklar och nyfiken på livet.






David 1877-1917 Hade en son men var aldrig gift . Han var apotekare i Stockholm.




Jonatan Född 1884 dog 1969 gift med Magnhild. Han var Prästvigd men arbetade aldrig som präst .Bodde i Stockholm.

Fick en dotter Rut, tre barnbarn ,fyra barnbarnsbarn , ett barnbarnsbarnbarn.






Håkan född 1895 -1971 var köpman och gift med Elin.

Bosatt i Bjällbo.








Helfrid 1886 -1939 ( faller ner från en balkong) bosatt i Stockholm.















Gertrud 1886-1957











Gerda1880 gift med sin kusin Sigfrid Palmgren lektor i Asklanda. De fick två flickor Solgerd och Ingegerd.













Elsa 1892 -1970 ( gifter sig med sin syster Annas make då denne blev änkeman) Westerstedt som var präst i Börringe. Som änka flyttade Elsa till Stockholm.





Jag har träffat Håkan, Jonatan, Elsa, och Gertrud.



1 kommentar:

  1. Hej
    Jag köpte en låda gamla vykort på auktion i Trelleborg. Många av korten är skickade till Elsa Palmgren Prestgården Dädesjö många är från tidigt 1900 tal. Förmodligen är det denna Elsa Palmgren som är till din avlägsna släkting

    SvaraRadera