onsdag 29 oktober 2014

Härmed inbjudes DU till vigselakten mellan Ester och Carl .Detta är orginalet på ett inbjudningskort från 1905.
Nu började en hektisk tid av förberedelser inför bröllopet. Alla inbjudningarna skall skickas ut. klänningen sys och maten förberedas.
Matsedeln är också ett original handskrivet av Maria Palmgren 1905. Tanken svindlar, att jag håller i det pappersarket som min farmorsmor en gång skrivit på. Då hon,  med en mors kärlek. förberedde sin dotters bröllop,
Jag vet ju inte hur bröllopet gick till men jag kan med fantasins hjälp föreställa mig det.
Ester ung och vacker i sin fina klänning och brudbuketten med rosa och gula rosor. Stilige Carl i sin prästkostym. Esters far förättade vigseln och alla Esters och Carls syskon var samlade.
En svag vind rasslade i Dädesjö prästgårds stora ekar. Solen sken från en klarblå himmel. Tårar av rörelse fanns i Esters ögon, hon tittar lite blygt ner .Jag utgår från att Esters far höll ett långt förmaningstal medan den godhjärtade mamma Maria  innerligt önskade all lycka och välgång.
I det sista brevet som Carl skrev till Ester före bröllopet 21 juli1905 skriver han såhär Huru egendomligt är det att det nu är slut med vårt gamla liv, och att det nu för oss börjar ett nytt .Bättre blir det på alla sätt det är ju vår vissa förhoppning .Adjö nu min älskade många kyssar från din egen Carl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar