torsdag 10 mars 2011

Jag vill skriva lite om den ökände gamle prästen Magnus Palmgren . Jag har funderat mycket på varför hans liv tog ett sådant tvärt kast ? Varför han inte kunde tygla sina lustar? Tänkte han alls på sin stackas hustru Elisabet? Trots min livliga fantasi ,har jag svårt att föreställa mig hur hennes liv gestaltade sig när hennes makes dödssynd uppdagades.

Magnus var min Kicki Aalbus farmors farfar. Han föddes 1808 i en liten by i Småland ,Långaryd. och Catarina Andersdotter f 1773 som var piga. Dom två gifte sig 1793 och fick i rask följd sex barn. Hans föräldrar var Postiljonen Per Palmgren f 1751 .Postiljonen Palmgren var född i Linnås Långaryd och hans föräldrar var Samuel Persson Palmgren och Maria Wideqvist. Magnus ,min anfader , föddes som yngsta barnet och han var bara 9 år då hans far dog. Det står att läsa i kyrkböckerna att Magnus läste religionshistoria för prästen i församlingen redan år 1818. Han hade säkert som man sa läshuvud och prästen tog honom under sina vingar . Och vilka vingar .Man kan ju fundera på hur han barndom blev när han drillades i religionshistoria som 10 åring.

Ialla fall blev han så småningom en bra pedagor för barnskolan i Vrigstad Det står skrivet .( Citat: )Han var synnerligen intresserad för barnundervisning , ej blott i vanliga ämnen utan och i praktiska yrken . Hans håg kom framdeles att bliva av stor betydelse i den svenska skolhistorien. Sonen Edvard som grundade Palmgrenska skolan har berättat hur hans skolreformtioriska ideer grundades i barndomshemmet (Slut citat)

Det står också om Magnus att ömmade för de fattiga och att tiggare fick övernatta i prästgården .Denna emparti för de utsatta känner jag igen från min barndoms prästgård . Magnus sondotterson ,min far , prästen Bertil Svensson hade också "öppet hus " för utsatta personer . "man visste aldrig hur många som fanns i köket till frukost"

Ja Magnus gjorde ju något i människos ögon oförlåtligt. Men straffet han i kapp honom .Han dör snöpligt genom att bryta nacken i ett fall i en trappa i Minnesota 1871.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar