tisdag 9 april 2013

Valborg


Nu skall jag berätta om en stark och modig kvinna från min barndom.
Hon hette Agda Valborg Eugenia Nilsson.Hon föddes 10 mars 1908 på Ekerås i Torpa församling i Sunnebo . Hon var yngsta dotter till Johan August och Ingrid Johanna.
Valborgs barndom var hård .När Valborg var fyra år begick hennes far självmord i backen utanför bostaden .Valborg berättade för mig hur fattig hennes uppväxt var. Valborg hade dessutom en skada från födelsen som gjorde att hennes högerarm var förkrymt . Hon hade tränat upp sin västerarm och gjorde allt med den.
Valborg sa alltid till mig :" Tro inte på dom som säger att det var bättre förr"Hon visste vilket slit och umbärande fattiga människor fick utstå förr. Hade hon varit född i en senare tid hade hon blivit opererad i sin arm.Men då, när hon föddes fanns det ingen tanke på det.

Jag ska berätta hur hon fick titeln "PRÄSTENS PIA"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar