söndag 7 februari 2010

Detta är Södralund i Väckelsång.
.Hit flyttade min farmor ,Ester Svensson f. Palmgren, 1916 efter det att hon blivit änka efter prästen Carl Svensson. Detta kortet är taget 1923 . Stugan är borta sen länge . Den revs för att ge plats åt modernare byggnare.På bilden syns farmor Ester till vänster. Jag var ofta och hälsade på i Södralund men någon närmare kontakt med farmor minns jag inte . Jag upplevde henne lite skrämmande. Hon hade höns och kaniner och hon spelade på sin tramporgel och sjöng läsarsånger. Farmor hade haft ett slitsamt liv sedan hon blev änka .Skillnaden mellan att vara omhuldad prästdotter ,med elva syskon, i Dädesjö till att bli en fattig änka med sex barn att försörja var stor.Farmor hade alltså sex barn, tre av den bildade familj . Tre döttrar blev "över". De kallades för "flickorna"hela sina liv och var mina älskade fastrar .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar