onsdag 13 mars 2013

Sophi Lisette Sager

Igår den 12 mars tittade jag på "veckans brott " på tv ett.  Jag blev så stolt då  deras historiska kriminalfall handlade om en av mina anmödrar. Jag vet att jag har många starka kvinnor bland mina anor och det är så spännande. Igår handlade det om Sophie Lisette Sager .
 Hon var min farmors farmors kusin . Ok, blodet är kanske lite utspätt.Men vi är släkt.
Sophia Lisette  Sager föddes 1825 i Krängesberg i Småland.  Hon flyttade till Stockholm 1848 för att utbilda sig till sömmerska. I Stockholm blev hon utsatt för ett väldtäcktsförsök av en stallmästare Möller. Som den modiga kvinna Sophie Lisette var anmälde hon, som den första kvinnan i Sverge, en man för våldtäcktsförsök. I rätten förde hon sin egen talan och vann målet i domstolen.
Hon gick stark ur detta och blev en av de första feministiskt aktiva i Sverige och föreläste runt om i landet om kvinnlig frigörelse. Hon mötte mycket hån och spe men arbetade oförtrutet vidare .
Hon flyttade så småningom till USA där hon anslöt sig till den amerikanska kvinnorörelsen.
Hon var en duktig författare och jag har på nätet hittat sju böcker som hon har skrivit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar