söndag 24 juni 2012

1877 föddes Magnus Palmgrens barnbarn i Stockholm . Hon var dotter till Edvard Palmgren (1840-1910 .)
Edvard Palmgren grundade Palmgrenska samskolan .Edvard Palmgren strävade efter jämlikhet mellan könen ,därför startade han en samskola. Så gav han sin dotter det manliga namnet Valfrid.
Hon doktorerade i filosofi 1905 långt innan  kvinnor ens hade rösträtt.  . Hon var en djärv och modig kvinna som gick i sin fars fotspår och ansåg att alla skulle ha möjlighet att utbilda sig. Därför är det hon som är initiativtagare till Sveriges folkbildningsrörelse. Hon kämpade för att det skulle finnas bibliotek där alla gratis fick låna god littertur.Hon avskydde litteratur med "omoral ,snusk och våld "
Det är hennes utredningar om vikten av god litteratur till allmänheten som la grunden för de statliga bidragen till folkbibliotek och studieförbund. Det är hennes förtjänst att ABF grundade sitt studieförbund 1912  Och att barn och ungdomsbiblioteken öppnade 1912.(alltså för 100 år sedan)
Jag känner mig stolt över att jag kan skriva att jag är ättling av hennes fars bror .
Valfrid var kusin med min farmor Ester Svensson.
Valfrid gifte sig 1911 med Julius Munch Petersen och flyttade till Köpenhamn. Därifrån fortsatte hon sitt arbete som feminist både i Sverige och i Danmark .
Valfrid dog 90 år gammal 1967.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar