fredag 25 maj 2012

I Pommern i Tyskland föds år 1435 Kurt Sager, han blir manufaktur.Han får sonen Ahatius 1470. Han får sonen Kurt år 1500, som får sonen Hans 1535. Hans får sonen Joakim 1565.Joakim  får sonen Daniel..
 1610 föds Daniel Sager i Neumark, han blir bataljonsbarberare i 30-åriga kriget Där träffar han Christian Oldenknecht, en svensk fältskärare som har en dotter, som är född i Stralsund . Dottern heter Margareta och hon gifter sig med Daniel Sager och de flyttar till Jönköping.Där verkar Daniel som fältskär tillsammans med sin svärfar .Mot slutet av sitt liv är han till Halmstad och där blir han ihjälslagen, år1676, i slaget vid Fyllebro i Halmstad.
Margareta och Daniel får sonen Gustav, som blir buntmakare i Jönköping. Han får sonen Daniel, som blir bruksförvaltare i på Götafors i Byarum. Daniel är gift med Britta Bursie som är dotter till  en häradsskrivare.De fick flera barn.Bland annat Gudmund år 1727 och hans bror Hans Georg (Jag har en bibel som varit Hans Georgs )Gudmund blev också bruksförvaltare  men även gästgivare i Hörby.
Gudmund Sager gifte sig med den blott 15 år gamla Sissela Kampf år 1762 .Sissela var född 1747 i Färingstofta och hon dör 1787 i Byarum.  År 1775 föds Anna Dorothea . Hon får flickan Elisabet Almen. Elisabet gifter sig med den olycksalige prästen Magnus Palmgren.Dom får sonen Vilhelm, präst i Dädesjö som får dottern Ester som blir min farmor. Farmor får min pappa, prästen Bertil och så är vi framme vid mig igen .

Carl Daniel Sager född 1850 var överstekammarjunker vid hovet och delägare av nuvarande "Sagerska palatset" Han var syssling med Vilhelm Palmgren.Alltså min farmorsfars syssling .
Sofie Lisett Sager 1825 var kusin med Elisabet Almen . Alltså kusin med min farmors farmor.
Sofie Lisett var kvinnosakskvinna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar